خواص توت خشک برای کودکان و آشنایی با فواید آن برای جنین

توت از جمله میوه های شیرین است. توت خشک خوراکی بسیار مغذی و مفید بوده که از خشک شدن توت با روش های مختلف به دست می آید.

توت از جمله میوه های محبوب و شیرین است. اواخر بهار تا اوایل تابستان زمان برداشت این میوه ی خوشمزه است. توت ها بر اساس رنگ به دو گروه سیاه و سفید تقسیم می شوند‌. توت سیاه و سفید از نظر ارزش غذایی و خواص درمانی تفاوت زیادی با یک دیگر ندارند اما توت سفید کمی بزرگ تر، خوشمزه تر و شیرین تر است.

گفتنی است که اصالت درخت توت احتمالا به کشور چین باز می گردد. این درخت ذات خودرو داشته و در تمام مناطق جهان پخش شده است. توت خشک از خشک شدن میوه توت به دست می آید و همانند توت از خواص زیادی برای سلامت بدن برخوردار است. از آن جایی که در همه ی فصول نمی توانید میوه ی توت را پیدا کنید استفاده از توت خشک احتمالا بهترین گزینه برای بهره مند شدن از فواید بی شمار آن است. توت خشک را می توان در تمام فصول سال خرید و نگه داری نمود.
دیگر خواص توت خشک

برخی خواص توت خشک برای کودکان

  • توت حاوی فیبر است که برای درمان یبوست در کودکان بسیار مفید است.
  • حاوی مقادیر زیادی از آهن است که برای سلامت کودک دلبند شما می تواند مفید باشد.
  • هم چنین برای کودکانی که کم خونی دارند می تواند موثر باشد.

دیگر خواص توت خشک

  • کاهش فشار خون: توت حاوی موادی است که برای کاهش فشار خون می توانند موثر باشند. کربوهیدرات، ویتامین، کارتونئید موجب افزایش حجم خون در بدن انسان شده و برای افرادی که از افزایش فشار خون رنج می برند گزینه ی مناسبی است‌.
  • سلامت کلیه و کبد: می تواند به درمان سنگ کلیه کمک کند. توت موجب ترشح بزاق و مایعات دیگر در بدن شده و می تواند خشکی دهان را درمان کند. هم چنین از آن جایی که کمبود آب بدن باعث یبوست می شود با مصرف توت خشک بر این مشکل هم می توانید غلبه کنید.
  • کاهش وزن: توت خشک کالری کمی دارد و اگر آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید می توانید از خواص آن برای لاغری نیز بهره مند شوید.
  • سرطان: حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می توانند از رشد تومور های سرطانی جلوگیری کنند. از آن جایی که می تواند مانع از یبوست شود پس احتمال ابتلا به سرطان روده را نیز کاهش می دهد.
  • سلامت قلب: باعث کاهش کلسترول بد خون می شود؛ خطر انسداد عروق بدن را کاهش داده و خطرات ناشی از حملات مغزی و قلبی را کم می کند.
  • مو: از سفید شدن موها می تواند جلوگیری کند و هم چنین باعث طراوت و شادابی موی سر می شود.
  • چشم: توت خشک سرشار از ویتامین A است. می تواند فشارهای چشمی را کاهش داده و موجب تقویت قدرت بینایی شود. از انحطاط شبکیه جلوگیری می کند‌.
  • مفید برای سیستم ایمنی بدن: حاوی ویتامین c است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن انسان بسیار مفید است. مصرف توت خشک هم چنین باعث مقاومت بیشتر بدن در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا می شود.
  • دستگاه گوارش: حاوی مقادیری از فیبر بوده که برای بهبود عملکرد روده ها و سلامت دستگاه گوارش مفید هستند.
  • کمبود آهن: توت خشک سرشار از آهن است و به افزایش تولید گلبول های قرمز می تواند کمک کند.
  • پوست: توت خشک باعث سلامتی و شادابی پوست می شود می تواند مانع از جذب شدن اشعه های مضر خورشید شود و هم چنین از چروک شدن پوست جلوگیری می کند.
  • درمان اختلالات جنسی: برای درمان ناتوانی جنسی، زود انزالی و دیگر اختلالات جنسی می تواند مفید باشد.

توجه داشته باشید که پس از خوردن غذا و زمانی که معده ی تان پر است از خوردن توت خشک اجتناب کنید زیرا موجب سوءهاظمه می گردد.

خواص توت خشک برای جنین

برخی پزشکان معتقد هستند که مصرف توت در دوران بارداری ممکن است باعث ایجاد حساسیت هایی شده و به سلامت مادر و جنین آسیب بزند. اما توت دارای خواص زیادی برای سلامت بدن است که نباید از آن ها غافل شد لذا می توان از توت خشک در دوران بارداری استفاده کرد

توت خشک برای دیابت بارداری می تواند مناسب باشد از آن جایی که توت پس از این که خشک می شود پنجاه درصد از مواد قندی خود را از دست می دهد‌ می تواند منبع مناسبی برای تامین قند بدن باشد. افراط در مصرف هر ماده ای می تواند مضر باشد در مصرف توت خشک در بارداری نیز نباید افراط کرد.

توت خشک را در دوران بارداری نباید بیش از اندازه مصرف کرد زیرا ممکن است حساسیت دل درد و اسهال ایجاد کند. دوران بارداری دوران بسیار مهم و حساسی برای مادر و جنین است داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب در این دوران از اهمیت ویژه ای برخوردار است هنگام خرید توت خشک حتما از سلامت بهداشت و مرغوبیت آن اطمینان حاصل کنید.

توت پس از خشک شدن آب خود را از دست می دهد و نسبت به توت تازه وزن کمتری دارد. صد گرم توت خشک شده نسبت به صد گرم توت تازه مواد مغذی بیشتری دارد. توت تازه در زمان کمی باید مصرف شود اما توت خشک را می توان برای مدت زیادی نگه داری کرد. مصرف بیش از اندازه توت خشک ممکن است باعث افزایش چربی و قند خون شود.

در کشورهای دیگر مانند چین از برگ درخت توت برای تهیه ی چای استفاده می کنند. این چای به تقویت قوای بینایی انسان کمک می کند. این دم کرده خونسازی عالی بوده و به خنک شدن خون کمک می کند. به تصفیه خون کمک کرده و به تسکین دردهای افراد مبتلا به رماتیسم کمک می کند.

از نظر طب سنتی چینی توت ها برای ریه مفید بوده و هم چنین برای درمان سرماخوردگی و مشکلات ریوی بسیار موثر هستند. بهترین زمان برای مصرف توت صبح به هنگام ناشتا و یا در فاصله ی میان نهار و شام است. از مصرف توت هنگام خوردن مواد گوشتی باید پرهیز کرد زیرا هضم آن را سخت می کند و سبب ایجاد نفخ می شود.

توت خشک را می توان با آجیل مخلوط کرد و مصرف نمود یا از آن برای تهیه دسر، انواع کیک، اسموتی استفاده نمود توت خشک را به تنهایی نیز می توان میل کرد. می توان از توت خشک برای تهیه سالاد استفاده و به عنوان پیش غذا آن را مصرف کرد‌.

خواص توت خشک برای کودکان و آشنایی با فواید آن برای جنین

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

برای اولین بار رای بده 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *