خواص توت خشک در طب سنتی و آشنایی با طبع این محصول شگفت انگیز

توت خشک از بهترین میوه های خشک و سرشار از خواص شگفت انگیز برای بدن است؛ در ادامه با خواص توت در طب سنتی و طبع آن آشنا خواهیم شد.
خواص توت خشک در طب سنتی

خواص توت خشک در طب سنتی

 

توت ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها خواص بسیاری برای سلامتی بدن دارند، توت خشک یکی از بهترین انواع توت می باشد که دارای مزایای فراوانی است.

در ادامه با خواص بینظیر این ماده و معجزه دارویی آن آشنا خواهیم شد.

توت خشک در درمان کم خونی بسیار موثر است؛ شیره توت نیز یکی از چهار شیره موثر در درمان کم خونی است، همچنین ضعف و مشکلات پس از زایمان و دوران شیردهی را کاهش داده و حتی برطرف می کند.

سرشار از فیبر است و عملکرد دستگاه گوارش را تقویت می کند، از اسپاسم معده پیشگیری می کند و درمانی موثر برای یبوست است، فشار خون بالا را کاهش داده و همچنین از انسداد عروق و سکته جلوگیری می کند، علاوه بر آن، کلسترول بالا را نیز کاهش می دهد و برای قلب مفید است.

از مهم ترین مزایا و خواص توت خشک این است که برای درمان مشکلات ریوی استفاده می شود‌ و به بهبود رژیم غذایی فرد کمک کند.

توت خشک حاوی مقادیر قابل توجهی از آهن(یک ماده معدنی ضروری برای فعالیت سیستمهای مختلف بدن) است؛ توتها به دلیل فراوانی آب، کربوهیدرات ها، ویتامین ها، کاروتنوئیدها و سایر مواد معدنی موجود در آن، منبع عالی برای افزایش حجم خون هستند.

مهمتر از همه، توتهای خشک یک منبع عالی از مؤلفه تقویت‌کننده، معروف به اسید الاژیک هستند که ممکن است برای کمک به درمان فشار خون بالا و همچنین مشکلات زنان در رژیم غذایی گنجانده شوند، علاوه بر این، سطح هموگلوبین A1C را افزایش داد، که نشانگری برای نظارت بر مدیریت طولانی مدت قند خون است.

توت ها دارای اسد تانیک و اسید چرب و مواد مغذی بسیاری می باشند که به هضم چربی، پروتئین و کربوهیدرات کمک می کند.

در نتیجه، توتهای خشک ممکن است به عنوان یک درمان موثر برای اسهال که در اثر سوء هاضمه ایجاد می شود، استفاده شوند.

توت ها هم در سلامت و هم ظاهر مو نقش دارند و باعث تقویت و سلامت مو می شوند؛ توتهای خشک، علاوه بر اینکه حاوی بسیاری از مواد مغذی حیاتی بدن هستند، حاوی ترکیباتی هستند که برای مو بسیار مفید هستند و ممکن است رشد آنها را تشویق کنند، که به سیاه شدن موهای خاکستری کمک می کند و می تواند به تغییر موهای خاکستری به رنگ طبیعی کمک کند.

توت های خشک منبع خوبی از رسوراترول هستند، رسوراترول ممکن است تجمع پلاکتی را مهار کند و در نتیجه خطر ابتلا به تصلب شرایین را کاهش می دهد.

توت خشک، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد، توت سفید خشک کالری زیادی ندارد؛ بنابراین، مصرف این ماده غذایی سرشار از مواد مغذی مانع از پیشرفت شما در تلاش برای کاهش چربی بدن نمی شود.

سرشار از آنتی اکسیدانهای مفید نظیر آنتوسیانینها که دسته ای از آنتی اکسیدانها هستند که به کاهش دهنده ی التهاب مشهور هستند و توتهای خشک منبع عالی این ترکیبات هستند.

علاوه بر این، توتهای خشک برای تسهیل گردش بهتر خون استفاده می شوند؛ حدود بیست درصد از نیاز روزانه به فیبر ممکن است با خوردن توت خشک برآورده شود.

از آنجایی که اکثر مردم روزانه مقدار کمتری فیبر مصرف می کنند، خوردن توت خشک به عنوان میان وعده یکی از موثرترین روشها برای افزایش مقدار فیبر موجود در رژیم غذایی شما است.

این میوه دلپذیر منبع عالی فیبر محلول و نامحلول است که آن را به یک مکمل غذایی بسیار مطلوب تبدیل می کند، فیبر محلول و نامحلول هر دو برای سلامت دستگاه گوارش ضروری هستند، اما فیبر محلول به ویژه برای تنظیم قند خون و کاهش سطح کلسترول مضر مهم است.

تو ت ها دارای ویتامین C زیادی می باشند.

ویتامین C نه تنها سیستم ایمنی را تقویت می کند، بلکه نقش مهمی در حفظ سلامت، بازسازی بافت و جلوگیری از کاهش بینایی دارد؛ از آنجایی که ویتامین C به محافظت از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو کمک می کند، ممکن است نقش یک آنتی اکسیدان را نیز ایفا کند که احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را کاهش می دهد.

فرآیند تغییر شکل لنفوسیت ممکن است با مصرف توت خشک تا حدودی بهبود یابد؛ مصرف توتهای خشک ممکن است رشد لنفوسیت های T را تسریع کند که به نوبه خود می تواند ظرفیت عملکردی سلول های T مسن تر را احیا کند.

توت هایی که خشک شده اند می تواند رشد سلول ها را در مغز استخوان تحریک کنند، همچنین توت خشک می تواند عملکرد پمپ سدیم/ پتاسیم موجود در غشای گلبول قرمز را کاهش دهد، سیکلوفسفامید ممکن است باعث ایجاد لکوپنی شود، با این حال خوردن توت خشک می تواند به جلوگیری از آن کمک کند؛ توت خشک همچنین، سطح کلسترول را کاهش داده و سلامت قلب و عروق را افزایش می دهد.

علاوه بر خواص شگفت انگیز نام برده شده، توت خشک، سطح قند خون را نیز افزایش می دهد و حتی از رشد سلولهای سرطانی هم جلوگیری می کند و در سلامت سلول ها موثر می باشد.
خواص توت خشک در طب سنتی و آشنایی با طبع این محصول شگفت انگیز

طبع توت خشک

بنابر منابع معتبر طب سنتی و نظر کارشناسان فعال در این حوزه، توت سفید طبع گرم و تر دارد.

این میوه دارای خواص زیادی می باشد؛ در ادامه مطب به خواص آن اشاره می کنیم.

میزان گرمی توت در نوع خشک آن افزایش می یابد و تری آن کمتر می شود؛ افراد گرم مزاج و صفراوی باید در مصرف توت خشک اندازه را رعایت کنند و حتما مصلح آن را نیز میل کنند؛ ضمن اینکه مصرف توت سفید برای بلغمی ها و سوداوی ها مفید و پر از خاصیت است.

توت خشک ممکن است از طرق مختلف برای سلامتی شما مفید باشد، از جمله توانایی آنها در تقویت طحال و معده و بهبود سلامت گوارش؛ همچنین ممکن است برای کاهش دمای خون، توقف خونریزی، رفع تشنگی کبد، کاهش التهاب و کشتن ویروس ها استفاده شود.

بنابراین، خوردن توت خشک به صورت روزانه می تواند به پیشگیری و درمان انواع بیماریها از جمله خونریزی مغزی، فشار خون بالا، خونریزی چشم، برونشیت و غیره کمک بسزایی کند.

توت ها توانایی تنظیم عملکرد کبد و کلیه، افزایش محتوای غذایی خون، تحریک تولید بزاق و سایر مایعات بدن و کاهش خشکی را دارند.

بنابراین این غذا برای کمبود مایعات بدن، خشکی روده و یبوست عالی است.
طبع توت خشک

 

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

برای اولین بار رای بده 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *